Вячеслав Климов

Вячеслав Климов, співвласник компанії Нова пошта

Уявімо, що незабаром карантин закінчиться. Як, на вашу думку, компанії повертатимуться до «нормального ритму»?
Закінчення карантину потрібно не уявляти, а планувати, адже рано чи пізно він таки закінчиться. Повертатися до «нормального ритму» всі будуть швидко. Абсолютно впевнений, що компанії, котрі думали про кризу як про можливості, упродовж карантину набралися сил і стали ще сильнішими. Вони багато працювали, не втрачали звичного ритму й не зупинялися. Тому для багатьох бізнесів скоро стане сюрпризом, що хтось із конкурентів тільки розганяється, а хтось уже вирвався далеко вперед.


Тим компаніям, які під час карантину втратили тонус і з різних причин уповільнилися, доведеться дуже сильно наздоганяти – по суті, перезапускати бізнес. А стартувати після того, як зупинився, завжди складніше.

Це можна порівняти з їздою на велосипеді. Коли ти в русі – крутити педалі доволі легко. Та якщо ти зупинився, потрібно буде докласти багато зусиль, щоби знову розігнати велосипед. Тому повертатися до нормального ритму потрібно або дуже швидко, або взагалі припиняти свою діяльність.

Що означає для різних індустрій повернення до «нормального стану»? Які зміни є незворотними?
Багато індустрій у постковідний час дуже зміняться. По-перше, уже змінилися стандарти обслуговування клієнтів. З’явилася антивірусна безпека, риси якої тепер будуть присутніми завжди. Маски, прибирання та дистанціювання надовго стануть загальноприйнятим стандартом.

Друга тенденція, що виникла з теми безпеки, – це touchless, безконтактність. Людям дедалі менше хочеться братися за ручки, діставати платіжні картки, готівку, натискати будь-які кнопки. Тому зростатиме e-commerce та дистанційна модель споживання. Більшість людей, які під час карантину звикли дистанційно замовляти різні товари, – їжу, медикаменти, одяг – уже не повернуться повністю до офлайн-покупок.

Будуть зміни, пов’язані з ринком праці. Головна з них – дистанційна робота. Багатьом бізнесам, як і численним категоріям працівників, дистанційний формат роботи сподобався та виявився ефективним.
Ще одна незворотна зміна – зростання сервісів, які обслуговують дистанційні формати роботи й навчання. Це сервіси відеоконференцій, онлайн-зустрічей, онлайн-навчання. Вони продовжуватимуть розвиватися, і я не думаю, що на них чекає якийсь відкат.

Оглядаючись назад і вже маючи досвід ведення бізнесу під час пандемії, дайте собі три поради на початок карантину. Що ви, як лідер, зробили б по-іншому?
Ми не зробили суттєвих помилок у карантин. І наша мережа, й офіс підтримки працювали безперебійно. Єдине, я діяв би набагато швидше і щодо запуску нових сервісів, і щодо прийняття рішень про безпеку, і щодо всього іншого. Швидкість – це головне: усе потрібно було робити інтенсивніше й рішучіше, не допускаючи півкроків.

Які нові звички ви заберете із собою в життя після пандемії?
Під час карантину особисто я дуже оцінив дистанційний формат нарад, конференцій і зустрічей. Стало зрозумілим, що велику частину цієї роботи можна виконувати віддалено, не втрачаючи продуктивності. Скоріше навпаки, я виявив, що моє управлінське життя під час карантину стало ефективнішим. Я не збираюся це змінювати, тому частину зустрічей і нарад тепер завжди проводитиму дистанційно. Друга звичка, вже особиста, максимум купівлі онлайн.

Як гадаєте, чи не виправдовуємо ми карантином багато власних управлінських помилок: прокрастинацію, неможливість чи небажання приймати рішення, відкладання якихось стратегічних змін?
На щастя, у нашій компанії нема таких виправдовувань. По-перше, ми винесли цей досвід із попередніх криз.

 

Ні ми самі, ні наші співробітники не мають права виправдовувати будь-що кризою, інакше компанія не розвиватиметься й не працюватиме. Адже кожен бізнес постійно перебуває в певній кризі.

По-друге, криза – це лише зовнішні обставини, а бізнесмен має досягати успіху в умовах будь-яких обставин. Тому подібні виправдання, безумовно, є, але їх не можна приймати ні для себе, ні для своєї компанії.

Як зміняться стосунки «компанія-працівник» у постпандемічні часи?
Я не передбачаю жодних радикальних змін у таких відносинах. Упевнений, що ми всі досить швидко забудемо про пандемію, коли вона закінчиться. Та ця криза точно навчить компанії цінувати талановитих і лояльних співробітників. Окрім того, пандемія надала нам практику й досвід гнучкого графіка роботи. Тому надалі і компанії, і працівники шукатимуть прийнятніші одне для одного формати роботи.

Який вигляд матиме робоче місце в майбутньому? Чи повернемося ми до 5-денного робочого тижня в офісі?
Буде багато дистанційного формату роботи. Робота менеджера, управлінця потребуватиме дедалі більше діджитал-навичок для керування: через зум, електронну пошту, за допомогою контролю різних метрик. Карантин навчить компанії розуміти, чого саме вони очікують від співробітника, і чи потрібно йому заради цих задач бути в офісі. Наприклад, пандемія показала, що такий сегмент бізнесу як контакт-центри можуть ефективно працювати з дому. Так само й талановиті розробники ПЗ можуть виконувати завдання будь-де – чи в МакДональдзі, чи на галявині біля будинку.

Які нові цінності, традиції в корпоративній культурі та роботі з людьми ми побачимо у світі, який поборов COVID-19?
Мені здається, що, по-перше, зміна буде на користь цінності співробітника для компанії. Вона ще більше зросте. По-друге, це антивірусна безпека. Вона стане цінністю не лише в обслуговуванні споживачів, а й в офісній культурі. Умовна маска або антисептик уже стали частиною не тільки сервісу, а й хорошого тону. Переповнені приміщення в офісах або інших робочих приміщеннях – поганий тон. Співробітники вимагатимуть від компанії безпечних і комфортних умов, і це гарна новина.

Компанії, які зайняли активну позицію щодо своїх співробітників у пандемію, дбали про безпеку й допомагали з лікуванням, матимуть більший кредит довіри й лояльності. Утім, не варто розраховувати, що вона буде вічною: з часом цей актив буде знецінюватись і втрачатиме свою вагу.

Підготувала Галина Янишівська