Онлайн-освіта: досвід створення дистанційних курсів і лайфхаки від LvBS

Роксоляна Вороновська, CEO LvBS Consulting, Центр бізнес-дизайну Бізнес-школи УКУ.

Криза, пов’язана з COVID-19, як і будь-яка інша – лише відкриває безліч можливостей, особливо, у сфері освіти. Варто лише уважно аналізувати виклики й тенденції, бути гнучкими та неймовірно швидкими – завжди на крок попереду, а ще – використовувати нагоди. Це стосується освіти, передусім того, як ми вчимося, чого навчаємо, та в який спосіб спілкуємось. 

Так склалося, що рік тому, за тиждень до початку карантину, коли ми ще не підозрювали, що світ накриє пандемія та масова ізоляція, ми з LvBS запустили авторський онлайн-курс Адріана Сливоцького «Давид перемагає. Сила асиметричного мислення». Й одразу виявилися у тренді. 

За попередній рік ми провели три відкриті набори курсу від відомого світового бізнес-консультанта, де загалом провчилися понад 1 500 учасників. Вони представляли найрізноманітніші сфери: від великого виробництва до інноваційних стартапів, від ІТ до медицини, громадський сектор, державне управління, журналістика, їхні компанії мали карколомні масштаби (глобальні, індивідуальні проекти, стартапи) та разючу географію (від США до ОАЕ). Як полюбляє казати автор курсу Адріан Сливоцький: «Мислити асиметрично може кожен: і управлінець у глобальній компанії, і засновник стартапу, і парох в храмі, і фінансист чи вчитель у звичайнісінькій школі».

Нашим унікальним досвідом стало корпоративне навчання в онлайн-форматі одного з найяскравіших асиметричних бізнесів України, в якому взяло участь понад 150 менеджерів сімейної компанії «Ензим», котрі день за днем аналізували свою справу та шукали ніші для нових проривних проектів.

Нещодавно ми з новою групою знову розпочали навчання на курсі «Давид перемагає» та поряд із тим, значно розширили нашу пропозицію від LvBS: маємо в переліку також онлайн-курси з бізнес-дизайну та лідерства, і не плануємо на цьому зупинятися.

З кожною ітерацією та набором на онлайн-курси ми неодмінно вчилися. Тому хочу коротко підсумувати наш досвід і поділитися з вами кількома інсайтами:

1. Правильне партнерство. Для організації онлайн-навчання ми вирішили використовувати вже наявну платформу, замість того, щоби витрачати час і ресурси на створення нової. Отож ми почали співпрацю з найбільшою в Україні платформою онлайн-курсів «Prometheus», а згодом стали стратегічними партнерами на рівні наших компаній. Які переваги нам це дало? Технічну підтримку, спільні маркетингові зусилля, нову аудиторію та розширення географії.

2. Чіткі правила гри. Онлайн-курси вимагають дуже чітких і зрозумілих інструкцій. Украй важливо на самому старті правильно сформулювати очікування щодо оцінювання та вимог для отримання сертифікату. 

3. Змішаний формат. Ми поки не робимо повністю автоматизованих курсів, а все ж супроводжуємо учасників під час навчання, пропонуємо індивідуальний підхід до оцінювання кожної роботи та зворотний зв’язок на кожен із запитів. Наприклад, особисто перевіряємо виконані домашні завдання та відмовилися від переходу на повністю автоматичні тести, адже бачимо, якою корисною для багатьох є рефлексія. Тут є особлива цінність і для команди викладачів, яка постійно отримуємо цікаві, змістовні відповіді та щоразу збагачується. Маючи такий зворотний зв’язок, ми вчимося від учасників курсу, а вони вчаться одне від одного (найвлучніші відповіді ми з дозволу авторів публікуємо на спільній платформі). 

Ще однією особливістю курсу «Давид перемагає» є дві живі лекції з самим Адріаном Сливоцьким, під час яких він дає відгук на домашню роботу учасників, відповідає на їхні запитання й ділиться найактуальнішою інформацією зі світу бізнесу, котра стосується моделі асиметричної конкуренції. 

З нашого досвіду, орієнтовно 50 % учасників роблять на крок більше, ніж необхідно для проходження курсу, і беруть для себе максимальну користь. Саме для них ми готові залучати свій ресурс. 

4. Інтерактив і залученість. Мабуть, це ключовий виклик сьогодні для дистанційної освіти: як створити відчуття залученості й спільноти групи в онлайні, за доволі обмежених технологічних можливостей платформи. Після першого набору ми приєднали до курсу «Slack», і це дало надзвичайний поштовх до спілкування: зручна та зрозуміла усім платформа. Під час курсу ми проводимо й один-два вебінари від викладача, щоб учасники могли отримати відповіді на додаткові запитання, поділитися рефлексіями щодо навчання тощо. 

5. Виходьте за межі програми. У курсі, крім основних навчальних відео, ми додаємо інтерв’ю з непересічними гостями й експертами: власниками бізнесу, управлінцями, котрі говорять про практичні аспекти саме того питання, яке ми вивчаємо. Учасники зазначають, що це є перевагою курсу та відкриті до новинок.

6. Командна робота. Статистика завершення онлайн-курсів – 10 %, наш досвід із платним курсом – 30 %. З одного боку, це добрий показник, а з іншого – виклик як його збільшити. Наразі ми «намацали» свій рецепт – командна участь. Якщо на курсі працюють команди з компанії, то вони мають більше шансів завершити навчання й отримують більше користі в процесі роботи над курсом. Саме тому ми пропонуємо окремий спектр завдань для обговорення власних кейсів із командами проектів і компаній, або ж навіть просто з однодумцями. Саме регулярність таких зустрічей і спільні обговорення мотивують учитися більше, запроваджувати нові напрямки та якісно переглядати наявні стратегії. А ще, як часто зазначають студенти, саме команда є найкращою мотивацією завершувати розпочате онлайн-навчання й мати максимально практичний результат.

Вимушений перехід в онлайн також і величезний шанс для українських студентів та українського бізнесу – сьогодні кращі університети світу виклали свої найкращі програми в мережі, ми ж, своєю чергою, можемо залучати глобальні компанії та найкращих студентів своєю цікавою пропозицією на ринку онлайн-освіти. Як яскраво демонструє географія віртуальних груп LvBS – це можливо!