OLIZ: Твоя справа там, де тобі настільки кортить, що ти не можеш це не робити

Наша нова компанія-герой – це київський бренд хусток з історією OLIZ, випускниці програми MSc in Innovations and Entrepreneurship Христини Зборошенко. Мета бренду – створення та популяризація української етніки в сучасній інтерпретації, адже хустка віддавна для наших людей щось більше, аніж просто головний убір чи аксесуар, це частина коду української ідентичності.

Сталість бізнесу – окрема тема, оскільки окрім нового життя для старих хусток та взорів тут також йдеться і про сталість самосвідомості, особливий зв’язок, який не дає швидкій моді поглинути ціннісне.

На те, що бренд особливий натякає вже і сама його назва OLIZ: у ці чотири літери вкладено чимало змісту, ділиться його засновниця:

«Назва походить від родинного прізвища Оліярник (прізвище моєї бабусі), вона працювала на текстильній фабриці, де робили хустки. Її захопленням було колекціонування вінтажних хусток з різних регіонів країни. Відповідно, мені хотілось назвати бренд так, щоб він мав підтекст зв’язку з власним корінням, з родиною. Так виникла перша частина «Олі». «З» – це моя теперішнє прізвище Зборошенко, – це як зв’язок поколінь. Плюс, хотілось назву, яка буде звучати легко в Україні і за межами країни».

Сьогодні колекція бренду налічує понад вісім сотень хусток. Із них реально можна створити музей з хустками: тут є екземплярии, яким понад 100 років, частину з них продали, але Христина знає в обличчя всіх власників, підтримує з ними добрі стосунки. Колекція постійно поповнюється вінтажними одиницями: деякі знаходять працівники бренду, а декотрі люди самі приносять: знають родину та її цінності. Саме тому не бояться передавати власні сімейні реліквії.

Фінансова частина прибуття нових хусток відбувається за згодою сторін: хтось віддає в добрі руки, а буває і викуп. Зараз у розпорядженні Христини колекція кількісно приблизно в тих же межах, в яких її передала героїні її бабуся.

Сьогодні OLIZ – це сучасне виробництво виключно з натуральних тканин високої якості, де турбуються про екологічність та етичність усіх процесів (навіть товари тут пакують до екологічно безпечних коробок, що виготовлені з пресованого льону).

«LvBS для мене – це найперше спільнота неймовірних людей. Тут є ті, завдяки кому наш бізнес зараз на доволі високому рівні. Частково це заслуга і  Андріана Сливоцького, який надихнув мене своїми ідеями про сприйняття бізнесу. Також велику роль відіграла фінансова освіта, яку я отримала в Школі, і яка реально допомогла вивести бізнес із боргової ями».

Ковід вдарив по виробництву, але не так сильно, якби міг, якщо б Христина не встала міцно на ноги: до багатьох речей, які для деяких бізнесів були в новинку, OLIZ  був готовий: вже був шоурум, де оренду вони ділили спільно з декількома іншими брендами. До того ж, власник приміщення не вимагав усієї оплати на час карантину, поставився з розумінням до ситуації.

«Пережити карантин насправді допомогла колаборації з іншими брендами: ми підтримували один одного в багатьох моментах, десь порадою, десь просто людський контакт. Були періоди, коли 2 тижні ми взагалі не знали, що робити, не було продажів, але в якийсь момент наші постійні клієнти почали нас підтримувати. Так ми і пережили цей карантин. Ми безумовно втратили щось під час цього карантину, але завдяки ньому в нас вийшло значно більше: нові співпраці, колекції…».

Не забувають тут і про благодійність, але Христина наголошує на тому, що добрі справи у бізнесі мають бути добре прорахованою та свідомою справою. Також OLIZ активно співпрацює із музеями, але це також й історія про взаємність: все працює в двосторонньому порядку і власне криза показала хто є хто: з декотрими партнерами за останній рік тут попрощались, а дехто міцно зайшов на орбіту бренду.  Христина додає, що у випадку співпраці з музеями це не випадковість, адже музеї є її пристрастю і вона вболіває за те, аби український музей став сучасним та популярним.

На думку засновниці бренду, коли вагаєшся та обираєш чим займатись по життю: твоя справа там, де тобі настільки кортить, що ти просто не можеш це не робити. Коли є вагання, то не факт, що все вийде. Спрацьовує, коли дійсно хочеш це зробити, гориш справою, переконана Христина Зборошенко.

Бізнесові інсайти від засновниці OLIZ звучать так:

  • горіть своєю справою;
  • добре рахуйте гроші, без цього просто ніяк (не вмієте, тоді йдіть туди, де вас навчать);
  • займайтесь тим, що вас драйвить і без грошей, тоді ви приречені на успіх;
  • місія бізнесу має бути максимально близькою до власників чи засновників.

І, насамкінець, OLIZ – це про любов. Тут закладено дуже багато любові: національної, родинної, особистої. Просто тому, що тут дуже люблять те, що роблять. Христина навіть жартує, що це її перше дитя, і пройшовши із нею мандрівку брендом, у це справді віриш.